Recycletarief
Ambacht heeft een recycletarief. De afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast deel en een variabel deel. Door goed afval te scheiden heeft u invloed op de kosten van het variabele deel.
Wat is recycletarief?
Ieder huishouden betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing. Van deze belasting wordt het grootste deel van de kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil betaald. In het recycletarief bestaat de afvalstoffenheffing uit twee delen: een vast deel (lager basistarief) en een variabel deel voor iedere keer dat u restafval aanbiedt (recycletarief). Door afval te scheiden heeft u invloed op de kosten van het variabele deel; een goede afvalscheider betaalt minder, anderen worden uitgedaagd om het beter te doen. Bekijk ook de video van HVC over het recycletarief.
Waarom een recycletarief?
Recycletarief is beter voor het milieu én nodig om de afvalverwerking betaalbaar te houden. De verbranding van restafval is slecht voor het milieu en duur en we verwachten dat de verbranding alleen maar duurder wordt. De hoeveelheid restafval moet dus flink omlaag. Dat kan ook. In het restafval zitten vaak veel grondstoffen die we opnieuw kunnen gebruiken, zoals etensresten, plastic, textiel en glas. Een recycletarief geeft extra reden om afval te scheiden: hoe beter u afval scheidt, hoe minder restafval u overhoudt, hoe minder u betaalt. Zo zorgt het recycletarief voor minder restafval, meer herbruikbare afvalstromen en lagere kosten.
Blijft het aanbieden van gescheiden afval gratis?
Ja, het aanbieden van gescheiden gft-e, glas, oud papier, karton, textiel en plastic, blik en drinkpakken (pbd) blijft gratis.
Wanneer moet ik betalen?
De afvalstoffenheffing bestaat uit 2 delen: een vast deel (basistarief) en een variabel deel (recycletarief). Het vaste deel is een vast bedrag op basis van het aantal personen in uw huishouden. Dit bedrag vindt u terug op de aanslag van dit belastingjaar. U ontvangt de aanslag meestal eind februari via de post of via mijn.overheid.nl. Hoe vaak u restafval aanbiedt bepaalt uw variabele deel. Dit bedrag staat op uw aanslag van het volgende belastingjaar en betaalt u dus achteraf. Dus: in februari 2026 krijgt u een aanslag met daarop twee bedragen voor de afvalstoffenheffing, namelijk:
- het vaste deel (basistarief) voor 2026
- het variabele deel (recycletarief) van 2025
Lees meer informatie op de pagina Afvalstoffenheffing.
Hoe weet de gemeente hoe vaak ik restafval aanbied?
In Ambacht verzamelen we het restafval in ondergrondse containers of met minicontainers aan huis. Om de ondergrondse containers te openen gebruikt u uw afvalpas. Elke storting in een ondergrondse restafvalcontainer wordt via uw afvalpas geregistreerd. Kijk voor meer informatie op de pagina Afvalpas.
Alle restafvalcontainers aan huis hebben een chip. Elke keer dat de container geleegd wordt, wordt dit via de chip geregistreerd.
Kan ik zien hoe vaak ik restafval aanbied?
In de HVC-app kunt u zien hoe vaak uw huishouden restafval heeft weggegooid. Download de HVC-app viahvcgroep.nl/app, maak een account aan en identificeer u met iDIN. Vanaf dat moment houdt de app voor u bij hoe vaak u restafval weggooit of uw container aan huis laat legen. Hoe vaak u restafval weggooit of uw container aan huis laat legen is privacygevoelige informatie. HVC mag deze informatie alleen delen met de bewoners van het adres. Om vast te stellen dat u echt op het adres woont, vraagt HVC u uw gegevens elke 6 maanden via iDIN te bevestigen. Lees meer hierover op de pagina Wat is iDIN van HVC en idin.nl of bekijk het filmpje iDIN in 1 minuut.
Ook in de Digitale Belastingbalie kan de hoofdbewoner van uw adres zien hoe vaak uw huishouden restafval heeft weggegooid. Om in te loggen heeft u DigiD nodig. Klik nadat u bent ingelogd links in het menu van Digitale Belastingbalie op 'Gegevens'. Onderaan de lijst met gegevens vindt u 'Aanbiedingen restafval'. De aantallen die u hier ziet zijn minder actueel; de informatie wordt een keer per maand bijgewerkt.
Door een meevaller in de kosten van afvalverwerking in 2024 betaalt elk Ambachts huishouden in 2026 één keer €24,- minder afvalstoffenheffing. Lees ook Meevaller op afvalstoffenheffing dankzij goed afval scheiden - Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.
De meevaller staat niet apart op de aanslag. Het bedrag van €24,- is na verwerking van de algemene kostenstijging (prijsindexatie) van het vaste tarief voor 2026 afgetrokken.
Hieronder ziet u in twee rekenvoorbeelden hoe het vaste deel is opgebouwd. Het bedrag bij ‘Totaal vaste tarief 2026’ ziet u terug op uw aanslag bij het vaste tarief.
|
|
Eenpersoonshuishouden |
Meerpersoonshuishouden (4 personen) |
|
Tarief 2025 |
€ 256,-* |
€ 351,45* |
|
Kostenindexatie 2026 |
€ 12,- |
€ 18,- |
|
Meevaller 2024 |
- €24,- |
- €24,- |
|
Totaal vaste tarief 2026 (inclusief 3 vrije inworpen pp) |
€ 244,- |
€ 345,45 |
*In dit bedrag is de €7,50 voor 3 vrije stortingen van 60 liter per persoon verwerkt.
Kosten afvalstoffenheffing sinds 2023
| 2023 | 2024 | 2025 | |
| Vast deel eenpersoonshuishouden | €289,- | €247,- | €256,- |
| Vast deel meerpersoonshuishouden | €404,- | €369,- | €381,- |
| Variabel deel | niet van toepassing | wisselend | wisselend |
Bedragen zijn afgerond op hele getallen
Wat betaalt u wanneer?
Met de aanslag voor 2025 betaalt u het vaste deel van 2025 én het variabele deel van 2024. Met de aanslag van 2026 betaalt u het vaste deel voor 2026 en het variabele deel van 2025. En zo verder. Het vaste deel betaalt u dus vooruit en het variabele deel betaalt u achteraf. Omdat in 2024 het nieuwe systeem is ingevoerd en we toen nog niet wisten hoeveel restafval u zou gaan storten, heeft u met die aanslag geen variabel deel betaald.
Een rekenvoorbeeld
We gebruiken als voorbeeld een huishouden met 4 personen, dat goed hun afval scheidt. In 2024 gooiden zij 15 keer een vuilniszak van 60 liter in de ondergrondse container voor restafval. Sinds 2023 betalen zij minder afvalstoffenheffing.
| 2023 | 2024 | 2025 | |
| Vast deel meerpersoonshuishouden | €404,- | €369,- | €381,- |
| Korting recycletarief (€7,50* per persoon) |
niet van toepassing | min €30,- (4 x €7,50) |
min €30,- (4 x €7,50) |
| Variabel deel (over vorig kalenderjaar) |
niet van toepassing | dit deel wordt in 2025 betaald | plus €37,50 (15 x €2,50) |
| Totaal | €404,-** | €339,-*** | €388,50 |
Dit is een rekenvoorbeeld, de bedragen zijn afgerond op hele of halve euro's
* Dit staat gelijk aan 3 stortingen van 60 liter of 6 stortingen van 30 liter. Deze korting krijgt u ook als u een restafvalcontainer aan huis heeft (grijze kliko).
** Houd er hierbij rekening mee dat de prijzen van 2023 nu hoger zouden zijn geweest door prijsstijgingen (zo’n 10%).
*** Dit bedrag is dus zonder het variabele deel dat u in 2025 betaalt.
Elke Ambachter krijgt 3 vrije stortingen van 60 liter. Dit staat gelijk aan een bedrag van € 7,50 per persoon. Heeft u een vierpersoonshuishouden? Dan krijgt u dus 4 x € 7,50 = € 30,- korting. Dit bedrag trekken we vóór u de aanslag krijgt af van het vaste deel. De korting staat dus niet apart op de aanslag.
Iedereen krijgt deze korting, ook als u een restafvalcontainer aan huis (grijze kliko) gebruikt.
In het recycletarief bestaat de afvalstoffenheffing uit 2 delen: een vast deel (basistarief) en een variabel deel (recycletarief). Het variabele deel wordt bepaald door hoe vaak u restafval aanbiedt.
Gebruikt u een ondergrondse restafvalcontainer? Dan betaalt u per keer dat u de klep van de container opent:
- voor restafvalzakken tot 30 liter: € 1,25
- voor restafvalzakken tot 60 liter: € 2,50
Heeft u een eigen restafvalcontainer aan huis (grijze kliko)? Dan betaalt u per keer dat u deze aan de weg zet:
- afvalbak 140 liter (kleine bak): € 5,85
- afvalbak 240 liter (grote bak): € 10,00
Het weggooien van groente-, fruit-, tuinafval en etensresten (gft-e), plastic, blik en drankkartons (pbd), glas en oud papier en karton blijft gratis.
Op de Belastingbalie(DigiD nodig) ziet u onder 'Restafvalteller' welke gegevens zijn gebruikt voor uw aanslag. Daar kunt u ook zien op welke dagen en tijden er restafval is aangeboden.
Bent u het niet eens met het aantal stortingen op uw aanslag? Neem contact op met Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) via 14 078. Vaak kunnen zij uw vraag beantwoorden of het direct oplossen. U kunt ook bezwaar maken tegen uw aanslag. Kijk voor meer informatie op h-i-ambacht.nl/afvalstoffenheffing.
In de HVC app kunt u zien hoe vaak u uw restafvalbak aan huis aan de weg heeft gezet of hoe vaak u een restafvalzak in de ondergrondse container heeft gegooid. De app houdt dit bij vanaf het moment dat u een account heeft aangemaakt en deze heeft geverifieerd via iDIN. Zie ook Veelgestelde vragen | HVC Groep. Heeft u uw account bijvoorbeeld in maart 2024 geactiveerd, dan laat de app niet zien wat u in januari en februari 2024 aan restafval heeft weggegooid. In de app lijkt het dan of er minder restafval is weggegooid dan echt is gedaan. Voor de aanslag wordt de informatie van de Belastingbalie gebruikt.
Bent u het niet eens met het aantal stortingen op uw aanslag? Neem contact op met Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) via 14 078. Vaak kunnen zij uw vraag beantwoorden of het direct oplossen. U kunt ook bezwaar maken tegen de aanslag. Kijk voor meer informatie op h-i-ambacht.nl/afvalstoffenheffing.
Heeft een container storing en biedt u toch uw afvalpas aan? Weet dan dat als de klep niet open gaat en u dus geen restafval kunt weggooien, u ook niet hoeft te betalen.
Door medische omstandigheden kunt u meer restafval hebben dan normaal. Denk aan afval door incontinentie of door een stoma bijvoorbeeld. In dergelijke gevallen kunt u bij ons een tegemoetkoming aanvragen voor een deel van de kosten die u betaald voor afval, namelijk de afvalstoffenheffing. Dit noemen we de Regeling afvalstoffenheffing bij onvermijdbaar medisch afval. Als u recht heeft op de regeling betaalt u een vast maximum bedrag aan afvalstoffenheffing. Lees meer op de pagina Medisch afval.
Voor een schoon Ambacht zorgen we samen. We waarderen het enorm als u helpt Ambacht netjes te houden. Bijvoorbeeld door afval te prikken. Afvalzakken met zwerfvuil kunt u gratis laten ophalen. Zo hoeft u niet te betalen om zwerfvuil in de restafvalcontainer te gooien. Kijk voor meer informatie op de pagina Regeling zwerfafval.
Heeft u een inkomen rond bijstandsniveau en weinig vermogen, dan heeft u misschien recht op kwijtschelding.Als u recht heeft op kwijtschelding, dan krijgt u het vaste deel van de afvalstoffenheffing volledig kwijtgescholden. Voor het variabele deel geldt dat u een maximaal aantal afvalzakken of containerledigingen krijgt kwijtgescholden. Komt u daarboven, dan moet u wel betalen voor het restafval dat u aanbiedt. Het loont dus om goed uw afval te scheiden. Kijk voor meer informatie op de pagina Kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Filmpjes
- Wat is recycletarief? - HVC
- Instructievideo ondergrondse container 30/60 liter - HVC
- HVC-app
- HVC-app en iDIN
- iDIN in 1 minuut
- Wat gebeurt er met jouw plastic? - HVC
- De weg van gft en etensresten - HVC
- Wat gebeurt er met jouw textiel? - HVC
Folders
Heeft u vragen over het recycletarief, afval of hergebruik? Stuur dan een e-mail naar duurzaam@h-i-ambacht.nl.
In Hendrik-Ido-Ambacht verzamelen we plastic, blik en drankkartons (pbd) in gele zakken, die elke week worden opgehaald. De gemeente onderzocht wat u van deze manier van pbd-inzameling vindt, of u het anders wil en hoe. Met het inwonersonderzoek wilde gemeente Hendrik-Ido-Ambacht een betrouwbaar beeld krijgen van hoe de inwoners de huidige manier van pbd-inzameling ervaren. En welke varianten van inzameling voor laagbouw en hoogbouw de voorkeur hebben. de resultaten zijn bekend.
Inwoners in laagbouw blijken verdeeld; de drie voorgestelde inzamelmethoden worden ongeveer gelijk gewaardeerd (gele pbd-zakken (37%), ondergrondse container (32%) of minicontainer(38%)). Inwoners in hoogbouw hebben een duidelijke voorkeur voor inzameling met zakken (60%). Gevolgd door ondergrondse containers (36%) en nascheiding (18%). Lees hier het onderzoeksrapport. Over de uitkomsten van het onderzoek plaatsten we ook een themapagina in onze Gemeenteberichten in De Brug. Lees hier de themapagina.
Het onderzoek is in januari/februari uitgevoerd door Onderzoekcentrum Drechtsteden. Via een aselecte steekproef kregen 1.600 willekeurige huishoudens een brief met vragenlijst. De vragenlijst kon ook digitaal ingevuld worden. Daarnaast werden de leden van het Bewonerspanel(381 inwoners) digitaal benaderd. In totaal hebben 873 inwoners de vragenlijst ingevuld.De resultaten zijn gewogen naar drie leeftijdsgroepen en postcodes, zodat de resultaten representatief zijn voor heel Ambacht.