Gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026
Op woensdag 18 maart 2026 kiest u de leden van de gemeenteraad.
U mag stemmen als u:
- 18 jaar of ouder bent
- de Nederlandse nationaliteit heeft of een EU-burger bent
- geen EU-burger bent maar minimaal 5 jaar (legaal en onafgebroken) in Nederland woont
- in Hendrik-Ido-Ambacht woont
- niet uitgesloten bent van het kiesrecht
U krijgt automatisch een stempas, die u op zijn laatst ontvangt op 4 maart 2026.
Wat neemt u mee?
- uw stempas
- uw originele identiteitsbewijs:
- een paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning
In het stembureau
- u houdt uw stempas en identiteitsbewijs in de hand
- u gaat alleen het stemhokje in
- u mag op het stembureau niemand machtigen om voor u te stemmen
- u mag buiten het hokje vragen stellen en uitleg krijgen
- iemand met een lichamelijke beperking mag in het stemhokje hulp krijgen
Kunt u door een lichamelijke beperking niet zelfstandig stemmen? Dan mag u hulp krijgen. Bijvoorbeeld als u
- blind bent of slecht ziet
- uw armen niet kunt gebruiken
- Parkinson heeft
U mag zelf iemand meenemen of hulp vragen aan een stembureaulid.
Hulpmiddelen
In elk stembureau:
- hangt een grote kandidatenlijst
- ligt een leesloep
- is goede verlichting
- kunt u gebruikmaken van Tolk op afstand (Nederlandse Gebarentaal via telefoon)
- de tolk vertaalt het gesprek tussen de kiezer en medewerker van het stembureau. Voordat de kiezer het stemhokje in gaat, stopt het gesprek
In het stembureau op het Stadskantoor is een stemmal met een soundbox aanwezig. Met dit hulpmiddel kunt u zelfstandig uw stem uitbrengen.
Hoe de stemmal werkt
- een medewerker van de gemeente legt het stembiljet in een speciaal ontwikkelde mal met gaatjes
- via de soundbox met koptelefoon hoort u welke partijen en kandidaten op de lijst staan
- u hoort ook het nummer van de partij en van de kandidaat op wie u wilt stemmen
- op de mal zijn de partijen met voelbare cijfers en in braille aangegeven
- de kandidaat vindt u door gaatjes te tellen onder de partij
- met het potlood maakt u het vakje rood
U kunt er ook voor kiezen om te stemmen via een volmacht. Onder de kop 'Als u niet zelf kunt stemmen: volmacht geven' leest u hoe dit werkt.
Meer informatie
- u kiest zelf een stembureau in uw gemeente
- u mag stemmen tussen 07.30 en 21.00 uur
-
bekijk het overzicht van stembureaus op de website
- u ontvangt uw stempas op het adres waar u op 2 februari 2026 staat ingeschreven
- in die gemeente mag u stemmen
Rond 2 februari binnen Hendrik-Ido-Ambacht verhuisd en geen stempas?
- controleer of uw stempas naar uw oude adres is gestuurd
- geen mogelijkheid om dit te controleren? Vraag een vervangende stempas aan
Stond u op 2 februari niet in Hendrik-Ido-Ambacht ingeschreven? Dan stemt u in de gemeente waar u wél ingeschreven stond. Dit geldt ook bij een briefadres buiten de gemeente.
Kunt u niet naar het stembureau komen? Dan mag iemand anders voor u stemmen. Dit heet een volmacht. De persoon die voor u stemt (de gemachtigde):
- stemt op hetzelfde moment ook voor zichzelf
- mag maximaal 2 volmachten gebruiken
Hoe geeft u een volmacht?
Dit kan op 2 manieren:
1. Achterkant van uw stempas invullen
- vul samen met de gemachtigde de achterkant van uw stempas in
- zet allebei een handtekening
- de gemachtigde moet in Hendrik-Ido-Ambacht wonen en daar ook stemmen
De gemachtigde neemt naar het stembureau mee:
- uw stempas met ingevulde volmacht
- een kopie van uw identiteitsbewijs (mag digitaal, bijvoorbeeld op een telefoon)
- de eigen stempas en eigen geldige identiteitsbewijs
U regelt dit vooraf, niet in het stembureau.
2. Schriftelijk een volmacht aanvragen
- de gemachtigde heeft geen kopie van uw identiteitsbewijs nodig
- de gemeente heeft uw aanvraag uiterlijk 13 maart 2026 voor 17.00 uur ontvangen
- de gemachtigde krijgt de schriftelijke volmacht per post, u krijgt daarover bericht
- goed om te weten: een schriftelijke volmacht kunt u niet intrekken
Een volmacht opnieuw aanvragen is niet mogelijk. Stemmen kan dan niet meer.
Vraag een nieuwe stempas aan:
- de aanvraag (digitaal of schriftelijk) moet 13 maart voor 17.00 uur binnen zijn
- aan de balie kan dit tot 17 maart 12.00 uur
- neem uw identiteitsbewijs mee
- maak een afspraak bij de balie van de gemeente
Uw oude stempas maken wij automatisch ongeldig.
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Of is uw identiteitsbewijs op 18 maart langer dan 5 jaar verlopen (of niet meer geldig)? Vraag vóór 1 maart 2026 een nieuw identiteitsbewijs aan.
Identiteitsbewijs kapot
Is de houderpagina van uw identiteitsbewijs kapot? Bijvoorbeeld door een scheur of breuk? Dan is uw document niet meer geldig om te stemmen.
Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u van ons reactie.