Gehandicaptenparkeerkaart
Als u door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. U moet dan bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.
Online regelen
Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen Lees meer informatie over DigiD
Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen
Afhandeling
binnen 12 weken krijgt u bericht van ons
€ 67,90
U betaalt altijd de kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.
Bestuurderskaart
- u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
- u kunt zelf rijden
- de kaart staat op uw naam en kunt u in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen
Passagierskaart
- u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
- u kunt niet zelf rijden
- u bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
- de kaart staat op uw naam. Als u meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen
Instellingenkaart
- uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
- uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in uw dossier.
Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor.
Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan de Burgemeester de Raadtsingel 21 in Dordrecht.
De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. U krijgt daarna een brief met onze beslissing. Bij een positief besluit sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart gelijk mee.
Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor.
Vraag uiterlijk 2 maanden voor het verlopen van uw gehandicaptenparkeerkaart een nieuwe aan. Als na uw aanvraag blijkt dat voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u daarvoor een oproep van Argonaut.
Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen Lees meer informatie over DigiD
Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen
De vervangende kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.
Om redenen komt het voor dat u geen gebruik meer maakt van de gehandicaptenparkeerkaart. U stuurt de kaart dan terug naar de gemeente Dordrecht. Schrijf een briefje met de reden waarom u de kaart terugstuurt, bijvoorbeeld door overlijden van de houder van de kaart.
Wij geven de informatie door aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en registreren uw teruggave. U mag de kaart niet zelf weggooien!
De kaart stuurt u in een envelop zonder postzegel op naar:
Gemeente Dordrecht
Stadswinkel Parkeren
Antwoordnummer 50
3300 VB Dordrecht
Gemeente Dordrecht voert de taken voor de gehandicaptenparkeerkaarten uit voor gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.
Lukt het u niet om de aanvraag digitaal op te sturen? Vraag via 14 078 een papieren aanvraagformulier op. Een instellingenkaart vraagt u altijd digitaal aan.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten bij de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart.
De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10.
- tussen 08.30 en 12.00 uur en
- tussen 13.00 en 15.00 uur
- meer informatie over het gebruik van de Europese gehandicaptenparkeerkaart op de website van de ANWB
- voorkom auto-inbraak en diefstal van uw gehandicaptenparkeerkaart met een Kaartkluis
- pagina Gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats
Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.