Ongewenst verhuurgedrag
Meent u dat uw verhuurder of verhuurbemiddelaar zich ongepast gedraagt, dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.
U kunt contact opnemen met het Meldpunt als
de verhuurder:
- u discrimineert.
- u bedreigt of anderszins bang maakt.
- te hoge borg vraagt (meer dan 2 maanden kale huur).
- geen schriftelijk huurcontract maakt.
- u geen goede informatie geeft over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan).
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
- hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
- te hoge huur vraagt (kijk op www.ismijnhuurteduur.nl)
De verhuurbemiddelaar:
- bemiddelingskosten vraagt.
ContourdeTwern gaat namens de gemeente met uw melding aan de slag.
Dit bedrijf
- noteert meldingen die huurders doen en brengt deze in kaart.
- zoekt samen met de huurder naar een mogelijke oplossing.
- ondersteunt en informeert huurders.
- spreekt in overleg met de huurder de verhuurder of huisbaas aan, wanneer dat nodig is.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.
Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de eerste stap en gaat met de verhuurder in gesprek. Natuurlijk begrijpen wij dat dit moeilijk of lastig voor u kan zijn. Is er na dit gesprek geen oplossing voor het probleem dat u ervaart? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan mag u dit doorgeven aan het Meldpunt.
Het melden van het ongewenst verhuurgedrag kan door te bellen naar 06-20432069. U krijgt dan een medewerker van ContourdeTwern aan de lijn. Of u kunt een e-mail te sturen naar hendrik-ido-ambacht@meldpuntwoonadvies.nl. Huurt u een woning bij woningcorporatie Rhiant of Trivire? Dan kunt u een melding bij de woningcorporatie zelf doen. U kunt anoniem melden, maar gemakkelijker is als u uw naam, adres, telefoonnummer en e-maladres laat weten.U geeft in uw melding in ieder geval:
- een omschrijving van uw klacht,
- de naam en contactgegevens van de verhuurder en
- wat het resultaat is van het eerste gesprek dat u met de verhuurder hield.
Met het doen van een melding gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens. ContourdeTwern gaat vertrouwelijk met uw gegevens om. De privacyverklaring is te vinden op de website van ContourdeTwern.
Discriminatie kunt u ook melden via discriminatie.nl.