Kies uw trouwambtenaar
Gaat u trouwen of registreren als partner en kiest u een standaard ceremonie? Dan kunt u zelf uw trouwambtenaar kiezen.
Zo werkt het
- maak kennis met onze trouwambtenaren, lees hoe zij zich voorstellen
- tijdens uw afspraak op het gemeentehuis geeft u uw voorkeur voor een ambtenaar aan ons door
- de ambtenaar neemt contact met u op. U maakt dan een afspraak om samen uw wensen te bespreken
- op de dag van de ceremonie houdt de ambtenaar een persoonlijke toespraak, als u dat afgesproken heeft
Trouwambtenaar uit een andere gemeente
Wilt u een trouwambtenaar uit een andere gemeente? Alleen als deze benoemd is bij een andere gemeente en beëdigd is bij de rechtbank kunnen wij deze voor 1 dag benoemen. Hij of zij krijgt voor deze taak geen vergoeding.
Zo werkt het
- u downloadt het formulier ‘Verzoek aanwijzen babs’ en vult de gevraagde gegevens in. U verzamelt de volgende documenten:
- kopieën geldige identiteitsbewijzen beide partners
- kopie geldig identiteitsbewijs trouwambtenaar
- kopie van het bewijs van beëdiging bij de rechtbank
- kopie van het (geldige) benoemingsbesluit in de andere gemeente
- u geeft deze documenten aan de balie van de gemeente af
- als alles klopt benoemen wij de trouwambtenaar voor 1 dag. Wij sturen u en de trouwambtenaar binnen 10 werkdagen een bevestiging per post
Familielid of vriend als trouwambtenaar
U kunt in Hendrik-Ido-Ambacht alleen iemand anders als trouwambtenaar aanwijzen als hij of zij officieel werkt als trouwambtenaar bij een gemeente. Een familielid of vriend zonder zo’n benoeming mag het volgende:
- wel een toespraak houden
- niet het officiële deel (ja-woord, ondertekening) doen