Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
In de Gemeentewinkel werken wij alleen op afspraak, regel uw zaken zoveel mogelijk online.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht staat ingeschreven als inwoner. U vraagt eenvoudig online een uittreksel met uw persoonsgegevens aan.
Online regelen
Uittreksel BRP aanvragen u heeft DigiD nodig
Vraagt u het uittreksel voor 13.00 uur aan? Dan proberen wij het nog dezelfde dag via de post naar u te versturen.
Heeft u een uittreksel nodig waar alle bewoners van het adres op staan? Dan hebben wij van de personen van 18 jaar en ouder (ook van uw echtgenoot/partner) schriftelijk toestemming nodig. Print het formulier toestemming verstrekken persoonsgegevens op uittreksel BRP (pdf, 53 kB), vul dit volledig in en laat de personen tekenen. U stuurt (of neemt) het formulier mee bij de aanvraag.
Lukt het u niet de aanvraag digitaal te doen? Maak dan een afspraak voor aan de balie of u belt naar14 078.
Standaard uittreksel met BSN
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat standaard uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum en uw Burgerservicenummer (BSN).
Standaard uittreksel zonder BSN
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat standaard uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. Dit uittreksel kan benodigd zijn voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging.
Voor woningstichting met historische adressen
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats, burgerlijke staat, datum vestiging adres, historische adressen en het aantal ingeschrevenen op het adres.
Internationaal uittreksel Nederlands, Frans, Duits en Engels
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats, burgerlijke staat, nationaliteit en de namen van uw ouders. Dit uittreksel is in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Internationaal uittreksel Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats, burgerlijke staat, nationaliteit en de namen van uw ouders. Dit uittreksel is in het Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks.
Bewijs van in leven zijn
Een bewijs dat u in leven bent op het moment van afgifte. Een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kan hierom vragen. Dit bewijs is alleen voor Nederlandse instanties. De aanvraag is kosteloos als u het bewijs van het pensioenfonds toevoegt.
Bewijs van Nederlanderschap
Een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit bewijs kan nodig zijn bij verhuizing naar het buitenland, bij een huwelijk of voor bepaalde beroepen, met name functies in het openbaar bestuur.
Turkse dienstplicht
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht woont en bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat sinds wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft en hoe u deze heeft gekregen.
Met alle bewoners op dit adres
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat standaard uw naam, adres, datum vestiging adres, burgerservicenummer (BSN), geboortedatum en -plaats en een overzicht van de huidige bewoners.
Let op: Dit uittreksel kunt u alleen aanvragen als u alleen met uw eigen gezinsleden op dit adres woont. En u toestemming heeft van uw gezinsleden die boven de 18 jaar zijn. Op de website vindt u een toestemmingsformulier. Vul dit formulier in en voeg deze toe met een kopie/foto van het legitimatiebewijs. Dit doet u voor ieder gezinslid die toestemming verleent.
Voor school met nationaliteit en datum in Nederland
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht woont en bent ingeschreven. Dit uittreksel kunt u gebruiken voor het aanmelden op een school.
Met historische adressen
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Het is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u heeft gewoond.
Heeft u een (historisch) uittreksel met gegevens van voor 1 januari 1994 nodig? Dan kunt u de aanvraag aan de balie doen. Gegevens voor 1994 staan op persoonskaarten en zijn niet geautomatiseerd.
Een uittreksel kost € 13,25
Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid.
- een apostille regelt u bij de rechtbank
- een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
- de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
- ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
- ambassade van het betreffende land in Nederland
U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita bewijst u dat u in leven bent op het moment van afgifte. U heeft het bewijs nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties.
Bewijs van in leven zijn
- is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP)
- is alleen geldig binnen Nederland
- kost € 13,25
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds meeneemt (bij het online aanvragen betaalt u wel de kosten)
- u vraagt dit uittreksel eenvoudig online aan (u heeft hiervoor hiervoor DigiD nodig)
Uittreksel BRP aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)
Attestatie de vita
- is een internationaal model in meer talen
- vraagt u persoonlijk aan bij de balie van de gemeente
- is geldig in het buitenland
- kost € 16,60
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds/uitkeringsinstanties vanuit het buitenland meeneemt
U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
Voorkom wachten, maak een afspraak!
U kunt een bewijs van uitschrijving aanvragen bij 1 van de loketten Registratie Niet-ingezetenen
Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het bewijs online aan . Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig. Kosten: € 13,25
Uittreksel aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)
Iemand van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:
- een volledig ingevulde machtiging (pdf, 239 kB) met datum en uw handtekening
- uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
- de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee
U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.
Misschien is de volgende informatie ook interessant voor u:
- Pagina Afschrift of uittreksel burgerlijke stand
- video 'Wat is de Basis Registratie Persoonsgegevens' op de website van de Rijksoverheid
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons.