Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht staat ingeschreven als inwoner. U vraagt eenvoudig online een uittreksel met uw persoonsgegevens aan.
Online regelen
Uittreksel BRP aanvragen u heeft DigiD nodig
Vraagt u het uittreksel voor 13.00 uur aan? Dan proberen wij het nog dezelfde dag via de post naar u te versturen.
Heeft u een uittreksel nodig waar alle bewoners van het adres op staan? Dan hebben wij van de personen van 18 jaar en ouder (ook van uw echtgenoot/partner) schriftelijk toestemming nodig. Print het formulier toestemming verstrekken persoonsgegevens op uittreksel BRP (pdf, 53 kB), vul dit volledig in en laat de personen tekenen. U stuurt (of neemt) het formulier mee bij de aanvraag.
Lukt het u niet de aanvraag digitaal te doen? Maak dan een afspraak voor aan de balie of u belt naar14 078.
Standaard uittreksel met BSN
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat
- uw naam en adres
- geboorteplaats en geboortedatum
- en uw Burgerservicenummer (BSN)
Standaard uittreksel zonder BSN
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. Dit uittreksel kan benodigd zijn
- voor het afleggen van een examen
- inschrijven voor een school of opleiding of
- inschrijving bij een woningbouwvereniging
Voor woningstichting met historische adressen
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat
- uw naam en adres
- geboortedatum en geboorteplaats
- burgerlijke staat
- datum vestiging adres
- historische adressen en
- het aantal ingeschrevenen op het adres
Internationaal uittreksel Nederlands, Frans, Duits en Engels
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat
- uw naam en adres
- geboortedatum en geboorteplaats
- burgerlijke staat
- nationaliteit en
- de namen van uw ouders
Dit uittreksel is in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Internationaal uittreksel Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat
- uw naam en adres
- geboortedatum en geboorteplaats
- burgerlijke staat
- nationaliteit en
- de namen van uw ouders
Dit uittreksel is in het Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks.
Bewijs van in leven zijn
Een bewijs dat u in leven bent op het moment van afgifte. Een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kan hierom vragen. Dit bewijs is alleen voor Nederlandse instanties. De aanvraag is kosteloos als u het bewijs van het pensioenfonds toevoegt.
Bewijs van Nederlanderschap
Een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit bewijs kan nodig zijn
- bij verhuizing naar het buitenland
- bij een huwelijk
- of voor bepaalde beroepen, met name functies in het openbaar bestuur
Turkse dienstplicht
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht woont en bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat sinds wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft en hoe u deze heeft gekregen.
Met alle bewoners op dit adres
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Op dit uittreksel staat standaard uw naam, adres, datum vestiging adres, burgerservicenummer (BSN), geboortedatum en -plaats en een overzicht van de huidige bewoners.
Let op: Dit uittreksel kunt u alleen aanvragen als u alleen met uw eigen gezinsleden op dit adres woont. En u toestemming heeft van uw gezinsleden die boven de 18 jaar zijn. Op de website vindt u een toestemmingsformulier. Vul dit formulier in en voeg deze toe met een kopie/foto van het legitimatiebewijs. Dit doet u voor ieder gezinslid die toestemming verleent.
Voor school met nationaliteit en datum in Nederland
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht woont en bent ingeschreven. Dit uittreksel kunt u gebruiken voor het aanmelden op een school. Op dit uittreksel staat:
- uw naam en voornaam
- geboortedatum en geboorteplaats
- huwelijksgegevens: naam (ex) echtgenoot/partner
- nationaliteit
- Burgerservicenummer (BSN)
- datum inschrijving adres
- datum inschrijving gemeente
- datum inschrijving Nederland
Met historische adressen
Een bewijs dat u in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bent ingeschreven. Het is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u heeft gewoond.
Heeft u een (historisch) uittreksel met gegevens van voor 1 januari 1994 nodig? Dan kunt u de aanvraag aan de balie doen. Gegevens voor 1994 staan op persoonskaarten en zijn niet geautomatiseerd.
Een uittreksel kost € 13,60
Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid.
- een apostille regelt u bij de rechtbank
- een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
- de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
- ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
- ambassade van het betreffende land in Nederland
U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita bewijst u dat u in leven bent op het moment van afgifte. U heeft het bewijs nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties.
Bewijs van in leven zijn
- is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP)
- is alleen geldig binnen Nederland
- kost € 13,60
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds meeneemt (bij het online aanvragen betaalt u wel de kosten)
- u vraagt dit uittreksel eenvoudig online aan (u heeft hiervoor hiervoor DigiD nodig)
Uittreksel BRP aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)
Attestatie de vita
- is een internationaal model in meer talen
- vraagt u persoonlijk aan bij de balie van de gemeente
- is geldig in het buitenland
- kost € 17,10
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds/uitkeringsinstanties vanuit het buitenland meeneemt
U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
Voorkom wachten, maak een afspraak!
U kunt een bewijs van uitschrijving aanvragen bij 1 van de loketten Registratie Niet-ingezetenen
Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het bewijs online aan. Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig. Kosten: € 13,60
Uittreksel aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)
Iemand van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:
- een volledig ingevulde machtiging (pdf, 239 kB) met datum en uw handtekening
- uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
- de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee
U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.
Misschien is de volgende informatie ook interessant voor u:
- Pagina Afschrift of uittreksel burgerlijke stand
- video 'Wat is de Basis Registratie Persoonsgegevens' op de website van de Rijksoverheid
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons.